מחלקה פעילה ה’

פעילה ה’ הינה מסגרת אשפוזית לתחלואה כפולה. המחלקה מיועדת לנשים וגברים המתמודדים עם הפרעה נפשית פעילה לצד שימוש בחומרים פסיכואקטיביים (אלכוהול וסמים, לרבות תרופות מרשם). המחלקה הינה הראשונה מסוגה בארץ לתת מענה אשפוזי למטופלים הסובלים מתחלואה הכפולה הנמצאים במצב אקוטי. האשפוז הינו מרצון וקיימת גם אפשרות גם לקליטה אלקטיבית.

חזון המחלקה הינו יצירת סביבה טיפולית בטוחה, מאפשרת ומעצימה עבור המטופלים ומטופלות, שבמסגרתה יתאפשרו הטיפול במצוקה הנפשית, לצד תהליך גמילה גופני והתמודדות רגשית עם החיים לאחר השימוש.

מוקדי ההתערבות כוללים ייצוב המטופל/ת מבחינה נפשית ומתן כלים לניהול המחלה, לצד גיוס המטופל/ת שנמצא/ת ב”משבר המפוכחות” (חלון הזמן של הגמילה הראשונית) לרכישת מיומנויות שיסייעו בהתמודדות עם מצבי סיכון לשימוש ותמיכה בהתמדה בהימנעות מצריכת סמים ואלכוהול.

על בסיס הבנות אלו, מרגע הקבלה למחלקה נבנית תכנית טיפול אישית, המותאמת לצרכי המטופל והמטופלת. התוכנית כוללת מתן מענה למצב הנפשי (ע”י טיפול תרופתי וליווי רגשי), לצד מתן מענים סוציאליים-שיקומיים פרקטיים. השאיפה היא ליצור עבור מטופלנו מרחב מוגן ומכבד, תוך סיפוק תחושת רווחה אישית (well being), והגברת תחושת מסוגלות עצמית, בכדי למצות את התהליך הטיפולי והפוטנציאל השיקומי. מרחבי הטיפול במחלקה הינם פרטניים וקבוצתיים, במקביל לפעילויות פנאי והעשרה. הצוות הטיפולי מקפיד לשמור על קשר הדוק עם משפחתו של המטופל/ת (כל עוד ישנה הסכמה לכך מצידו/ה), על-מנת לאפשר עדכון במצב וכן לצורך יצירת תהליך משותף בבניית תכנית שיקום ובהכנה לשחרור.

במסגרת המחלקה ישנה יחידה ייעודית ויחידה בארץ לטיפול בנשים הסובלות מתחלואה כפולה. האשפוז הפיזי הינו בתוך כותלי המחלקה (לצד המטופלים), אך הנשים המאושפזות נהנות מתוכנית טיפול ייחודית להן, המובל ע”י צוות נשי בלבד, שמיומן בטיפול באוכלוסיה זו, לרבות מודעות והתייחסות לאתגרים הטיפוליים האופייניים לה (כגון רקע של טראומה).

המחלקה גם מספקת מענה למצבי גמילה אקוטיים, לרבות טיפול בתרופות להקלת הגמילה (כגון בופרנורפין), מעקב גופני אדוק, והפניה מהירה לבי”ח כללי בעת הצורך.

הצוות הטיפולי הרב מקצועי בהובלת מנהלת המחלקה (פסיכיאטרים, צוות סיעודי, עובדות סוציאליות, מרפאה בעיסוק, מטפלות באומנות / מוסיקה, מדריכי התמכרויות, מלווה משפחות, ועוד) מיומן בטיפול באוכלוסיה של מטופלים הסובלים מתחלואה כפולה ובאתגרים היחודיים לה, ומספקים את המענים הנדרשים במהלך האשפוז.

משך אשפוז מותאם על פי תכנית אישית. אורך אשפוז ממוצע במחלקה הינו ארבעה שבועות.

הפניה לאשפוז במחלקה:

יש לשלוח את הטפסים המפורטים מטה לפקס 09-8980313

טלפון במשרד 09-8981172

  • בדיקה פסיכיאטרית עדכנית
  • דוח סוציאלי במידה וקיים
  • סיכום רפואי מרופא משפחה
  • צילום חזה
  • טלפון נייד זמין ליצירת קשר

הצוות המקצועי

מנהלת מחלקה: ד”ר אביבה וולף

סגן מנהל מחלקה: ד”ר דימיטרי רודינסקי

רופאה בכירה: ד”ר טל קסלר-ברקאי

אחות אחראית: מירי אפטרמן-מנחם 09-8981213

נאמנת משפחות: שני רצון

עובדת סוציאלית: עו”ס אווי זיו 09-8981218

מרפאה בעיסוק: הגר אופק 09-8981217

מזכירה רפואית: ענת עמית טל. 09-8981172

מידע חיוני למתאשפז

קליטה במחלקה

בעת הקבלה למחלקה, המטופל/ת מתבקש/ת לחתום על חוזה טיפולי המחייב שיתוף פעולה עם הצוות המטפל.

בתום בדיקה פסיכיאטרית ראשונית, מותאמים תכנית טיפולית פרטנית, רופא/ה מטפל/ת ומנהל/ת טיפול, אשר מלווים את המטופל/ת לאורך תקופת האשפוז.

השתלבות במחלקה מחייבת השתתפות בפעילויות המחלקה השונות ובמסגרות הטיפול שנקבעו – האישית והקבוצתית.

משך האשפוז במחלקה הוא כחודש ימים אך נתון לשיקול דעתו של הצוות המטפל.

נהלים

  • אין לעזוב את שטח המחלקה ללא אישור.
  • התנהגות אלימה (גופנית או מילולית), הכנסת / שימוש בסמים או אלכוהול, החזקת חפצים חדים, העלבת אנשי צוות או מטופלים, הערות גזעניות, עישון מחוץ לאזורים מותרים וקיום קשר בעל אופי מיני במחלקה – אסורים בהחלט!
  • כל שימוש בחומרים שלא התקבלו מהצוות המטפל במחלקה יגרור את הצעדים הבאים:
  1. שיחת אזהרה.
  2. אפשרות הפסקת טיפול ושחרור מיידי מהמחלקה.
  3. צוות המחלקה רשאי לבצע חיפושים על גופו/ה של המטופל/ת (בכפוף לאישור המטופל/ת), בציוד האישי שלו/ה וכן לבצע בדיקות שתן לחומרים בכל עת שימצא לנכון.

ביקורים

המטופלים זכאים לביקור קרובי משפחה בחדר הביקורים ובתיאום מראש עם צוות המחלקה. בהתאם למצבו/ה של מטופל/ת יתאפשרו ביקורים מחוץ לכתלי המחלקה, בשטח בית החולים, בכפוף לאישור הצוות המקצועי.

ניתן להביא ילדים מתחת גיל 18 לביקור רק באישור מראש ממנהלת המחלקה.

ניתן לבקר במרבית שעות היום. יחד עם זאת, בכדי לאפשר למטופל/ת ליהנות מתכנית הטיפול ולא לפגוע בשגרת היום, מומלץ לקיים את הביקורים בשעות הבאות:

בימי חול משעה 15:00 ועד שעה 20:00

ביום ו’ בשעות 12:00-20:00

בשבת בשעות 10:00-20:00

עישון סיגריות

העישון יתאפשר רק בחצר המחלקה. חל איסור מוחלט לעשן סיגריות בשטח הפנימי של המחלקה.

ביגוד וציוד אישי

לרשות המטופל/ת עומד ביגוד וציוד אישי (סבון, מברשת שיניים, משחת שיניים, מגבות) של בית החולים. ניתן גם להשתמש בבגדים ובציוד פרטיים, באחריות המטופל/ת.

דברי ערך

מומלץ למסור כסף וחפצי ערך לשמירה בכספת ביה”ח, בעת השחרור יש לדאוג לקבלם בחזרה.

בית החולים אינו אחראי לחפצים אישיים אשר נמצאים בשימוש יום יומי של המטופל/ת בשטח המחלקה, ולחפצים שלא הופקדו לשמירה בכספת של בית החולים.

שימוש במכשירים אלקטרוניים (טלפונים ניידים, טאבלטים)

ניתן להשתמש במכשירים אלקטרוניים במחלקה. שמירתם באחריות המטופל/ת.

יש להקפיד על כיבוי המכשיר בזמן שיחות וקבוצות טיפוליות, ולהימנע באופן מוחלט משימוש לרעה במכשיר, כגון הקלטה או צילום של המחלקה, הצוות או המטופלים.

כיבוי אורות ומכשירי חשמל

ישנה חשיבות עליונה להקפדה על הרגלי שינה ומנוחה נכונים. אלו חשובים לצורך ייצוב המצב הנפשי, ליכולת של המטופל/ת לתפקד במחלקה ולהינות מהתכנים במשך היום, וכן חשובים ככלי שיקומי (הבנייה נכונה של סדר יום).

במחלקה סדר יום קבוע המתחיל בשעה 07:00 ומסתיים בשעה 22:00.

בשעה 22:00 על המטופלים לכבות את מכשירי החשמל שברשותם. מי שברשותו אוזניות, יכול להאזין למוזיקה למשך פרק זמן נוסף.

טלפון ציבורי

לרשות המטופלים: 8985309 –09-8949500,09

קפיטריה

הקפטריה פתוחה לשירותכם והנאתכם בימים:

א’-ה’ משעה 8:00 עד השעה 20:00

ויום ו 8:00-12:00

חופשות

חופשות תינתנה בהתאם למצב המטופל/ת, לאחר תיאום עם המשפחה, ורק בסופי שבוע.

בעת החופשה ניתן ליצור קשר טלפוני ישיר עם המחלקה לקבלת יעוץ והדרכה.

שחרורים

עם שחרור המטופל/ת, יתקיים המשך מעקב פסיכיאטרי מרפאתי ע”י הרופא/ת המטפל/ת במסגרת מרפאת החוץ של ביה”ח, או שהמעקב ימשיך במסגרת אחרת, לפי איזור

המגורים ובהתאם לתוכנית המעקב שהתקיימה טרם האשפוז.
במעמד השחרור מהמחלקה יינתנו ע”י הצוות פרטים על מועד הביקורת במרפאה והדרכה לגבי הטיפול התרופתי.

יצירת קשר עם צוות המחלקה

צוות המחלקה ישמח לעמוד לרשותכם.

על מנת למנוע המתנה ממושכת, מומלץ לתאם פגישות מראש.

רוב הפעילויות הטיפוליות והתעסוקתיות במחלקה נערכות משעות הבוקר עד שעות הצהריים. לכן מומלץ במקרה הצורך להתקשר למחלקה החל מהשעה 13:00, פרט למקרים דחופים.

תמיכה במשפחות

מרכז המשפחות “המשפחה שבלב” תומך ומלווה בני משפחה של מטופלים ומטופלות בעת האשפוז ולאחריו.

לחצו כאן לפרטים נוספים על פעילות המרכז ודרכי יצירת קשר

נציבות פניות הציבור

במרכז הרפואי לב-השרון פועל משרד שתפקידו לרכז ולטפל בפניות הקשורות לשביעות רצון של מטופלים ומשפחותיהם.

המשרד נמצא בבניין ההנהלה ופתוח לפניות ישירות של מטופלים ובני משפחותיהם.

לפרטים נוספים ויצירת קשר, ניתן ללחוץ כאן